Reisziekte: wat doe je aan misselijkheid op reis?

Ik weet dat het best gek klinkt uit de mond van een reisfanaat, maar ik heb dus regelmatig last van misselijkheid tijdens het reizen; ook wel reisziekte genoemd. “Waarom ga je dan toch zo vaak op pad?”, zul je dan misschien denken. Tsja, die reislust is toch wat heftiger. Maar de keren dat ik misselijk op een boot of in een bus zit zijn inmiddels op meer dan twee handen te tellen. Gelukkig heb ik door al die ervaringen inmiddels wel wat tips bij elkaar verzameld.

reisziekte-misselijkheid-op-reis

Tips: wat kun je doen aan reisziekte?

Reisziekte kun je onderscheiden in wagenziekte, zeeziekte en luchtziekte. Een simpele uitleg van reisziekte is dat je misselijk wordt omdat je evenwichtsorgaan van slag is. Sommige tips in dit artikel gelden voor een specifieke manier van reizen, maar eigenlijk gelden de meeste tips voor iedere vorm van reisziekte. En onthoud: zodra de reis voorbij is, wordt de reisziekte minder (dit was serieus een “tip” die ik online tegenkwam…).

1. Primatour

De Primatour pillen vind ik misschien wel de beste tip tegen misselijkheid op reis. Neem ongeveer een half uur voor vertrek een pilletje en je zult merken dat het echt veel scheelt. Met name handig voor langere reizen én voor reizen waarbij je van tevoren weet dat het er ruig aan toe gaat. Denk aan wegen door de bergen, routes die bekend staan om de vele haarspeldbochten, woeste zeeën. In een strip Primatour zitten 10 pillen. Je kunt deze pillen bij de meeste drogisterijen zoals Kruidvat en Etos halen. Ook bij de apotheek zijn deze bijna altijd wel verkrijgbaar.

reisziekte-misselijkheid-op-reis

2. Sea Bands

Deze bandjes ken ik pas sinds dit jaar, maar ik ben inmiddels een groot fan. Als je langer op reis gaat heb je namelijk geen zin om dagelijks een Primatour pil te slikken. De bandjes van Sea Band werken via acupressuur op de polsen en tot nu toe werken ze bij mij erg goed. Je kunt ze zo vaak gebruiken als je wilt en het is zelfs mogelijk om ze te wassen.

reisziekte-misselijkheid-op-reis reisziekte-misselijkheid-op-reis

3. Gember (zoals koekjes of thee)

Deze tip kreeg ik in de apotheek en ook in het buitenland gaven verschillende mensen die zich bezighouden met traditionele medicatie mij deze tip. Je kunt gember op verschillende manieren tot je nemen. Enkele voorbeelden zijn gemberkoekjes, gemberthee, gemberbier of gember in een smoothie. Pas op dat je er niet te veel in doet, want gember heeft een overheersende smaak.

4. Meditatie- en yoga-oefeningen

Bij meditatie en yoga leer je bepaalde oefeningen waarbij je diep ademhaalt vanuit je onderbuik. Deze oefening kan erg helpen tegen het onderdrukken van misselijkheid tijdens een reis. Een oefening die ik zelf altijd doe wanneer ik de misselijkheid voel opkomen gaat als volgt: bij het inademen zet je je buik uit (bol) en zak je een beetje naar beneden; je krimpt als het ware een beetje in elkaar. Bij het uitademen hijs je jezelf weer een beetje op en maak je je buik juist zo plat mogelijk. Als je dit een paar kaar achter elkaar doet zul je merken dat de misselijkheid weg zal ebben.

reisziekte-misselijkheid-op-reis

5. Let op je ademhaling

Aansluitend op punt 4: let op je ademhaling. Met je ademhaling kun je misselijkheid namelijk deels onder controle krijgen. Probeer het volgende: adem 5 tellen diep in door je neus, vervolgens 5 tellen uit via je mond.

En als je dan toch misselijk wordt…

– Als je in de bus of de auto zit: neem altijd een extra plastic zak mee. Als je misselijk bent en het niet tegen kunt houden spuug je liever niet je rugzak of de stoel (of je medepassagier) onder.

– Als je op zee bent: richt je blik op een vast punt, zoals de horizon of iets langs de kust.

reisziekte-misselijkheid-op-reis

6. Genoeg vitamine C eten

Deze tip kreeg ik van een lieve volger die zelf veel tijd op het water doorbrengt en ongetwijfeld wel eens te maken heeft gehad met zeeziekte. Volgens hem worden mensen op zee vooral misselijk door een tekort aan eten of beter gezegd: een tekort aan vitaminen. Met name vitamine C is erg belangrijk om misselijkheid te voorkomen, of in ieder geval te verminderen. Loop dus even langs de markt en sla wat extra fruit in voordat je op een boot stapt!

reisziekte-misselijkheid-op-reis

7. Vermijd bewegingen met je ogen

Lezen, schrijven of een spelletje spelen op je telefoon kan een heel leuk tijdverdrijf zijn, maar dit verhoogt wel de kans op reisziekte. Meestal probeer ik gewoon muziek te luisteren. Tip: wil je toch een boek lezen? Van veel boeken bestaan tegenwoordig ook audioboeken!

8. Voorin is altijd beter dan achterin

Herken je de volgende situatie nog uit je kindertijd? Er werd een kinderfeestje gehouden en iedereen werd dolenthousiast in de auto gepropt. De kinderen op de achterbank zaten als sardientjes in een blik op elkaar gedrukt, maar degene voorin de auto had het rijk voor zichzelf. Nou, ik was dus vaak zo’n kind dat voorin werd geplaatst omdat ik anders de auto onder spuugde. Ik probeer daarom op reis als het kan voorin te gaan zitten. Als je het bovendien uitlegt aan mensen zijn ze vaak echt wel bereid om van plek te wisselen. Zij zitten ook niet te wachten op een misselijke medepassagier.

reisziekte-misselijkheid-op-reisreisziekte-misselijkheid-op-reis

Ik hoop dat jullie iets aan de bovenstaande tips hebben, want misselijkheid op reis is gewoon een van de naarste dingen. Niemand voelt zich immers graag hondsberoerd, toch? Mochten jullie daarom nog aanvullende tips hebben, laat ze vooral hieronder achter in de reacties. Zo helpen we elkaar allemaal een beetje om zonder zorgen op een boot/in een bus/in een vliegtuig te stappen!

In dit artikel vind je een affiliatelink van Bol.com. Dit betekent dat ik een kleine vergoeding ontvang als jij iets via de webwinkel bestelt. Jij betaalt hier niets extra’s voor. Zie het als een teken van waardering: omdat ik jou iets heb aanbevolen gun jij mij een paar centjes waarmee ik Corners of the World weer kan verbeteren! Meer informatie over affiliate vind je hier.

Reacties via Facebook account

comments