Eten tijdens meerdaagse wandeltochten: wat neem ik mee?

Inmiddels heb ik al heel wat wandelingen over de hele wereld gemaakt. Door jungles gebanjerd, vulkanen beklommen, bergen overleefd.. Het leek me daarom leuk om een keer met je te delen wat ik nou meeneem aan eten tijdens meerdaagse wandeltochten.

grand-canyon-usa

Lees ook: 4x fijne wandelsokken voor verschillende soorten wandelingen

Ik ben geen voedingsdeskundige, dus ik zal niet veel ingaan op wat al dit eten tijdens meerdaagse wandeltochten precies met je lichaam doet. Maar het eten in dit lijstje geeft mij genoeg energie tijdens mijn meerdaagse wandelingen én vind ik ook nog eens lekker. Je kunt bijvoorbeeld ook met proteïne-shakes op pad gaan, maar ik word daar persoonlijk niet heel gelukkig van. Het scheelt ruimte en gewicht, maar ik wil tijdens wandelingen ook van m’n pauzemomentjes en m’n eten genieten. Dat is dan ook gelijk een belangrijke tip: neem mee wat jij lekker vindt! Tijdens zo’n vermoeiende dag word je echt niet gemotiveerd om die laatste kilometers door te zetten als er een ranzige maaltijd op je wacht..

Tijdens een lange dag wandelen verbrand je gemakkelijk 2500 – 3500 calorieën, afhankelijk van jouw lichaam en hoe zwaar de wandeling is. Klimmen en wandelen op ruig terrein vraagt meer van je lichaam dan een wandeling in een vlak bos. Op mijn Fitbit kan ik dagelijks bijhouden hoe veel calorieën ik verbrand – en dus ook weer moet binnenkrijgen.

Jessica-steekt-rivier-over-via-stenen-Mullerthal-trail-3

Eten tijdens meerdaagse wandelingen

1. Ontbijt voordat je gaat wandelen

Normaal eet ik mijn ontbijt pas als ik een paar uur wakker ben. Maar tijdens een stevige wandeling is het goed om de dag direct met een goede maaltijd te beginnen. Ik eet vaak volkorencrackers als ontbijt, maar tijdens wandelingen heb ik hier niet de beste ervaringen mee. Ze zijn bij mij vaak al binnen een dag verkruimeld. De volkorencrackers van Wasa zijn wel prima en breken niet snel. Ik wissel daarnaast af met de volgende ontbijtjes:

  • Bruine boterhammen met pindakaas (en banaan). In pindakaas zitten veel calorieën en die ga je vandaag allemaal verbranden, dus je hebt ze nodig. Neem niet zo’n grote pot mee tijdens het wandelen, maar vul een kleinere pot met pindakaas (bijvoorbeeld een nachtcrèmepotje). In Nederland heb je een variatiepakket van De Ruyter met kleine pakjes pindakaas, honing, chocoladepasta en appelstroop. Helemaal milieuvriendelijk is al dat plastic niet, maar het is een optie. Om het feest af te maken leg ik er soms ook nog plakjes banaan bovenop. Heerlijk!
  • Bruine boterhammen met hummus. Ik ben GEK op hummus. Natuurlijk is dit niet overal te koop, maar als ik het in de supermarkt tegenkom gaat het vaak wel mee.
  • Krentenbollen. Krentenbollen zijn in het buitenland niet zo populair, maar als ik vanuit Nederland vertrek neem ik er graag een paar mee.
  • Pitabrood. In steeds meer landen kun je ’s ochtends voor vertrek warme pitabroodjes bij de bakker halen. Heerlijk en prima te bewaren voor een paar dagen.
  • Hardgekookt eitje met zout. Eieren zorgen voor het opbouwen en herstellen van jouw spieren. En het zout is goed om uitdroging tegen te gaan tijdens het wandelen. De gekookte eieren bewaar je in een afsluitbaar bakje.
Eieren-in-bakje-tijdens-meerdaagse-wandelingen

2. Lunch om de dag te breken

Veel van mijn opties voor het ontbijt kan ik ook eten tijdens de lunch. Maar hier nog een paar extra opties:

  • Salade van (cherry-) tomaten, komkommer, appel, rozijnen en ongezouten noten. Lekker fris en ligt niet zó zwaar op de maag.
  • Tortilla’s. Brood kan best veel ruimte in beslag nemen in jouw tas, maar tortilla’s zijn super compact. Ze zijn net iets lekkerder als je ze kunt voorverwarmen in een oven, maar anders zijn ze ook prima te eten.
  • Guacemole. Neem een avocado mee en snijd deze in kleine stukjes. Plet die stukjes fijn, snufje peper en zout erbij en je hebt je eigen guacemole gemaakt. Als je wilt kun je wat citroensap toevoegen (dat mix ik dan ook met mijn waterfles voor een smaakje). Je kunt de guacemole zo eten, maar natuurlijk ook op een sneetje brood smeren.
Jessica-top-Piatra-Craiului

3. Snacks tussendoor

Zorg ervoor dat je regelmatig blijft eten en drinken. Je kunt beter steeds kleine beetjes eten dan ’s avonds in één keer alle calorieën voor die dag naar binnen werken. Een paar van mijn favoriete snacks tijdens het wandelen:

  • Snickers. Chocolade met noten, prima combinatie. Voor zo’n momentje dat je er even doorheen zit en wel een chocoladereep kunt gebruiken. Of juist als je bij jouw eindbestemming van de dag bent gearriveerd.
  • Energierepen. Een groot fan van energierepen ben ik niet. Zoals ik al eerder zei: eten moet voor mij voedzaam, maar ook lekker zijn. En veel energierepen zijn dat simpelweg niet voor mij. Ik ben wel fan van het merk Fulfil. Dit is een lekkere, eiwitrijke snack die voor goed herstel van de spieren zorgt. Het is een internationaal merk en ik kom het steeds vaker tegen in andere landen (bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk). Ook de energierepen van Clif Bar zijn lekker, mijn favoriet is Chocolate Chip (onder andere te halen bij Bever). Daarnaast zijn de energierepen van Nakd prima, mijn favoriet is Berry Delight (onder andere te halen bij de Jumbo).
  • Komkommer. Ik eet regelmatig een komkommer als snack. Een komkommer is gezond en hydrateert, dus een fijne snack op warme wandeldagen.
  • Bananen. Gezond én lekker! Deze eet ik meestal wel tijdens de eerste dagen wandelen, want ze worden al snel zacht en geplet.
  • Appels. Appels daarentegen gaan makkelijk een paar dagen mee en zijn dus een fijne snack als je langer gaat wandelen.
  • Dadels. Ik weet dat veel mensen er niet van houden, maar ik ben gek op dadels. Een zoete snack die niet ongezond is. Sterker nog: dadels zijn gezond en helpen bij jouw stoelgang en weerstand.
  • Zongedroogde tomaten. Ik ben hier gek op en je kunt de overgebleven tomaatjes vaak wel een keer bij het avondeten toevoegen.
  • Trail mix. Je kunt zelf een trail mix samenstellen. Ik gooi het liefst walnoten, cashewnoten, pecannoten, pistachenoten, rozijnen en stukjes chocolade of M&M’s bij elkaar.
Fulfil-proteinebar-eten-tijdens-meerdaagsen-wandelingen
Lange-wandeltochten-checklist

4. Avondeten om de dag af te sluiten

Het is voor mij belangrijk om de dag met een goede en lekkere maaltijd af te sluiten. Dan heb je die laatste kilometers ook echt iets om naar uit te kijken. Ik ben een vegetariër, dus er staan geen vleesopties tussen deze maaltijden. Een paar lekkere opties voor eten tijdens meerdaagse wandeltochten:

  • Pasta. De klassieker onder het eten tijdens meerdaagse wandelingen. Je kunt dit met alles mixen en het vult erg goed. Heb je nog wat over? Dan kun je het de volgende dag gewoon als pastasalade opeten.
  • Gnocchi. Ik ben gek op gnocchi en het is zeer vullend. Heerlijk met spinazie en gorgonzola! Meestal probeer ik dit vóór vertrek klaar te maken en die maaltijd neem ik dan mee in een afsluitbaar bakje.
  • Risotto. Veel wandelaars nemen rijst mee, maar mijn ervaring is dat risotto vaak sneller klaar is. Scheelt toch weer wat tijd en gas van je gasbrander. Knorr heeft in Nederland handige zakjes waar maaltijden voor 2 personen in zitten. Mijn favoriet is de Mushroom Risotto (vegetarisch). Ik ben Knorr jammer genoeg nog niet vaak in het buitenland tegengekomen. Wel heet Knorr in sommige landen anders. In Indonesië heet dit merk bijvoorbeeld Royco; het logo is in exact dezelfde huisstijl.
  • Noedels. Instant noedels vind je in ieder land wel, dus deze hoef je niet per se vanuit Nederland mee te nemen. Meestal zit er wat smaakpoeder bij, maar daar houdt het dan ook op. Als het kan probeer ik daarom wat groenten mee te nemen, zoals mais, paprika of peultjes.
  • Soep. Het is niet de lichtste optie voor een avondmaal om mee te nemen, maar soms neem ik wel eens een zak soep mee. In berghutten is soep hetgeen dat ALTIJD op de menukaart staat. Dus dat geeft wel aan hoe populair het onder wandelaars is, toch? Gecombineerd met een stukje brood is het namelijk een prima avondmaal.
  • Instant aardappelpuree. Veel mensen vinden dit hartstikke smerig, maar ik houd van aardappelpuree – zelfs van de instant variant. Je hoeft er alleen water aan toe te voegen. Mix het bijvoorbeeld met een broccoli (die je kookt in het water dat je vervolgens met de instant aardappelpuree mixt).  

Extra tip: je kunt zelf een eigen kruidenmix (bijvoorbeeld van zout, peper, chili, knoflookpoeder, paprikapoeder) maken en meenemen in een lenzendoosje. Dat is een stuk compacter. Zo geef jij het eten tijdens meerdaagse wandeltochten nét wat meer smaak.

Decathlon-inklapbaar-pannetje-met-bakje-en-bestek
Jessica-wandelen-Roemenië-wandelsokken

Dit waren mijn maaltijden en tips voor eten tijdens meerdaagse wandeltochten. Wil jij met mij en andere lezers delen wat jij meeneemt? Laat het hieronder weten in de reacties!

Reacties via Facebook account

comments