Bloggen: hoe krijg je meer bezoekers naar jouw website? 33 tips!

Een eigen website beginnen is hartstikke leuk, maar niet altijd gemakkelijk. En als je dan alles achter de schermen geregeld hebt en jouw eerste blogs hebt geschreven… wat dan eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat er bezoekers naar jouw blog komen? En hoe kun je dat zelf verbeteren? In deze blog deel ik 33 tips om meer bezoekers naar jouw website te krijgen!

Tips om meer bezoekers naar jouw website te krijgen

De website

1. Plaats met regelmaat nieuwe artikelen

Niet alleen Google houdt ervan om te zien dat jouw website activiteit vertoont: lezers vinden het natuurlijk ook leuk als er nieuwe blogs worden gedeeld!

2. Herschrijf oude artikelen

Wie weet kun jij wat nieuwe tips of informatie verwerken in een bestaande blog. Door deze oude blog te herschrijven en te verbeteren met extra tips kan zo’n blog weer nieuwe bezoekers trekken.

3. Schrijf nuttige én lange blogs

Waarom is het handig om oude blogs te herschrijven (zie punt 2)? Omdat de blogs er waarschijnlijk beter en langer van worden. En laat Google lange, nuttige teksten nou heel prettig vinden. Schrijf dus het liefst blogs van 1000+ woorden. Lange blogs met veel informatie en tips doen het simpelweg beter in Google, omdat zo’n blog meer vragen beantwoordt van een lezer en dus als nuttiger wordt beoordeeld. En dus hoger in zoekmachines terecht komt.

4. SEO: investeer (met tijd en geld) in zoekoptimalisatie

Als je in één ding wilt investeren in jouw blog, dan zou ik investeren in een goede SEO-cursus of een boek met tips om jouw website te leren optimaliseren. Een groot deel van jouw bezoekers komt waarschijnlijk via zoekmachines op jouw blog terecht. Om meer bezoekers te krijgen is het dus handig om meer te leren over het optimaliseren van websites voor zoekmachines zoals Google en Yahoo.

Qua boeken vond ik Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach en De Kleine SEO voor Dummies erg leerzaam.

Als je van video’s houdt heb je ongetwijfeld iets aan de YouTube kanalen van Neil Patel en Brian Dean.

En wil je een online cursus over SEO volgen? Internet Marketing Unie is een aanrader! Ze delen regelmatig interessante content, gratis e-books en fijne nieuwsbrieven. In hun cursussen leggen ze in gemakkelijke taal onderwerpen uit waarna je al snel resultaten ziet als je enkele dingen op jouw site aanpast.

5. Zorg voor verschillende soorten content op jouw website

Zoekmachines – en bezoekers overigens ook – vinden het prettig als er verschillende soorten content op een website te vinden is. Plaats dus niet alleen teksten in jouw blogs, maar voeg ook lekker veel foto’s, mp3’s en video’s toe. Hoe meer diversiteit, hoe beter!

6. Nieuwsbrief opzetten

Zorg dat mensen zich kunnen inschrijven op een nieuwsbrief. Via een nieuwsbrief kun je jouw vaste lezers op de hoogte houden van leuke nieuwtjes én jouw nieuwste blogs. Hoe zorg je ervoor dat mensen zich graag inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Geef ze iets gratis! Een e-book met een paar nuttige insider tips die je nergens op de website deelt haalt veel mensen over om zich in te schrijven.

7. Schrijf gastblogs voor andere websites

Websites vragen regelmatig om een gastblog. Door een gastblog te schrijven over een onderwerp waar jij veel van weet kun jij jezelf bij een nieuw publiek als expert ‘voorstellen’. Als mensen jouw tips en verhaal interessant vinden gaan ze ongetwijfeld jouw website bekijken – en wie weet worden het vaste volgers. Of nog beter: delen ze jouw website ook met hun vrienden en kennissen.

8. Zorg dat andere sites naar jouw website linken

Wanneer andere websites naar jouw website linken wordt deze als betrouwbaar gezien. Hoe meer verschillende websites er naar jouw site linken, hoe hoger deze score natuurlijk wordt. En deze score wordt ook weer gebruikt om jouw website in zoekmachines te laten verschijnen. Een website met een lage betrouwbaarheidsscore zal veel lager in zoekresultaten scoren dan een website met een hoge betrouwbaarheidsscore.

Hoe krijg je dan links van andere websites? Door bijvoorbeeld gastblogs te schrijven en te vragen of ze naar jouw site linken (zie punt 7). Maar je kunt ook aan andere websites vragen of ze naar jouw website willen linken. Door het lief te vragen zie je misschien resultaat, maar je krijgt natuurlijk ook karmapunten als je zelf ook wel eens naar een andere website linkt. Zorg er wel altijd voor dat de website waar je naar linkt nuttig is voor jouw bezoekers.

9. Laat reacties achter bij andere websites

Als je een niche hebt volg je ongetwijfeld andere, soortgelijke websites. Heb je een interessant artikel gelezen op een website? Laat dan eens een reactie achter. De websitebeheerder vindt het niet alleen leuk om een reactie te ontvangen, andere lezers kunnen ook weer geïntrigeerd zijn door jouw reactie en naar jouw website doorklikken. Let er wel op dat je daadwerkelijk iets nuttigs als reactie achterlaat. Wanneer het een reactie is puur voor het reageren ziet een websitebeheerder dit gelijk. Ik verwijder zulk soort reacties dan ook meestal als het te veel op zelfpromotie lijkt.

Lees ook: tips voor beginnende (reis-) bloggers

10. Bekijk in Google Analytics welke blogs het goed doen

Wat zijn onderwerpen die regelmatig worden gezocht? Welke onderwerpen trekken veel bezoekers? Duik eens in jouw Google Analytics om te zien welke content het goed doet op jouw website. Wie weet kun je nog meer nuttige informatie over dat onderwerp delen!

11. Maak een uitgebreid artikel in samenwerking met andere websites

Wanneer jij een uitgebreid artikel schrijft hoef je dit natuurlijk niet helemaal alleen te doen. Sterker nog: soms zou ik juist aanraden om andere experts ook aan het woord te laten! De blog wordt niet alleen een stuk langer en interessanter, maar degenen die hebben meegewerkt aan het artikel vinden het ongetwijfeld leuk om het te delen onder hun volgers/lezers.  

12. Stel vragen op jouw website of social media kanalen

Dit zorgt niet alleen voor interactie met jouw lezers, maar het levert ook nieuwe ideeën voor content voor jouw website op. Als deze mensen immers met deze vragen zitten, zijn er hoogstwaarschijnlijk meer mensen die antwoord willen hebben op zulke vragen.

13. Plaats ook eigen links naar andere pagina’s op jouw website

Een goede interne linkbuilding zorgt ervoor dat jouw website beter wordt beoordeeld in zoekmachines. Bovendien vinden lezers het fijn om méér te lezen nadat ze een nuttige blog hebben gelezen.

14. Zorg dat je een alt-tag bij jouw afbeeldingen hebt toegevoegd

Als je een nuttige en relevante alt-tag toevoegt aan jouw afbeeldingen komen deze ook in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google Afbeeldingen. Kan zo weer wat extra bezoekers opleveren.

15. Heb geduld

Een website heeft tijd nodig om te groeien. En dat gaat stapje voor stapje. Rome is ook niet van de ene op de andere dag gebouwd. Je zult dus een beetje doorzettingsvermogen en vooral ook véél geduld moeten hebben. Zelfs als je al deze tips in deze blog vandaag nog toepast zul je misschien pas over een paar dagen, weken of zelfs maanden het resultaat zien. Mooie dingen hebben tijd nodig om te groeien door de energie die je erin stopt.

Social media

16. Facebookpagina aanmaken

Facebook is nog steeds voor veel websites een grote bron van verkeer. Ik kan een bedrijf, restaurant of merk bijna niet eens serieus nemen als ze geen Facebookpagina hebben. Je kunt hier regelmatig jouw nieuwtjes, nieuwe blogs, evenementen of blogs van andere soortgelijke websites op delen.

17. Reageer in Facebookgroepen op vragen

Tegenwoordig bestaat er voor zo’n beetje ieder onderwerp wel een Facebookgroep. Als mensen daar vragen in stellen kun jij die vragen beantwoorden. Vertel kort iets in de reactie. Als ze dan meer informatie over dat onderwerp willen lezen kunnen ze doorklikken naar jouw website. Zorg er wel voor dat het daadwerkelijk behulpzaam is en niet alleen een moment van zelfpromotie.

18. Plaats de mooiste foto’s op Instagram

Mensen zijn visueel ingesteld en daarom is ook Instagram onmisbaar als jij meer bezoekers wilt hebben.

19. Plaats jouw website ook in jouw Instagram profiel

Vergeet niet de URL van jouw website te delen in het profiel van Instagram. Zo kunnen geïnteresseerden gemakkelijk doorklikken.

20. Deel af en toe iets via Instagram Stories

Instagram Stories zijn slechts 24 uur te zien voor volgers en dus ideaal voor snel nieuws en behind the scenes. Als je meer dan 10.000 volgers hebt kun je bovendien een URL toevoegen in jouw Instagram Stories. Als mensen dan omhoog ‘swipen’ komen ze automatisch op de website terecht. Maar als je nog geen 10.000 volgers hebt kun je natuurlijk ook de URL af en toe als tekst in de Instagram Stories delen.

21. Zoek op relevante hashtags op Instagram

Jij gebruikt ongetwijfeld een paar hashtags als je een nieuwe foto op Instagram plaatst. Wie weet gebruikt jouw doelgroep die hashtags ook wel. Zoek er een paar op en bekijk eens wat mensen de afgelopen uren hebben geplaatst. Laat zo nu en dan een reactie achter of begin een privégesprek met een account dat je interessant vindt – en jouw website mogelijk ook interessant kan vinden.

22. En gebruik jij Pinterest al?

En als we het dan toch over visueel hebben: Pinterest is een visuele zoekmachine die mensen steeds meer gebruiken. Door mooie foto’s te combineren met een URL kun je soms héél veel bezoekers krijgen via Pinterest. Zelf gebruik ik Canva om mijn foto’s mooi op te maken. Je zult regelmatig nieuwe pins moeten uploaden om veel verkeer te krijgen. Maar als er een keer een pin viral gaat zul je dat direct in jouw bezoekersaantallen merken.

23. Plaats jouw website ook in jouw Pinterest profiel

Als mensen jouw Pinterest profiel interessant vinden, klikken ze misschien ook wel door naar jouw website.

24. Pin mee op groepsborden

Je zult eerst even moeten uitzoeken welke groepsborden relevant zijn voor jouw website en wat de toelatingseisen zijn (die zijn per groepsbord verschillend). Maar als je op deze relevante borden jouw pins kunt delen kan dat met wat geluk veel nieuwe bezoekers opleveren.

25. Heb je trouwens ook al aan LinkedIn gedacht?

Hoewel LinkedIn vooral zakelijk wordt gebruikt kun je hier natuurlijk af en toe relevante blogs op delen.

26. En aan Twitter?

Ook via Twitter kun jij jouw nieuwste blogs met mensen delen. Vooral als mensen vragen stellen via Twitter. Doordat je maar een beperkt aantal tekens mag gebruiken kun je mensen gemakkelijk doorverwijzen naar een blog waar ze meer informatie kunnen vinden.

27. En Snapchat?

Ik gebruik het zelf inmiddels niet meer. Maar ook Snapchat is een manier om mensen geïnteresseerd te maken om iets op jouw website te lezen natuurlijk.

Wat kun je nog meer doen om meer bezoekers naar jouw website te krijgen?

28. Deel jouw website in jouw e-mail handtekening

Dit zal geen gigantische stroom aan nieuwe bezoekers opleveren, maar het is altijd beter om het er maar gewoon in te zetten. Als je iemand mailt en ze willen graag op jouw website kijken is het voor hen extra gemakkelijk om gewoon door te kunnen klikken.

29. Zorg ervoor dat mensen jouw blog kunnen volgen via Bloglovin’

Bloglovin’ werkt als een RSS feed: wanneer jij iets nieuws plaatst op de website wordt dit automatisch doorgezet naar Bloglovin’. Mensen die op jouw website zijn geabonneerd krijgen dan automatisch een melding op Bloglovin’ dat jij nieuwe content hebt geplaatst.

30. Maak visitekaartjes en deel ze uit

Eerlijk is eerlijk: ik geef mijn visitekaartjes niet vaak genoeg weg. Je kunt ze namelijk bij persevenementen weggeven, maar ook aan vrienden en kennissen. En als zij die kaartjes ook weer geven aan mensen die het misschien interessant vinden…

31. Gastspreker op evenementen

Als gastspreker op een evenement sta je bekend als de expert op een bepaald gebied. En mensen gaan sneller iemand volgen en de website bezoeken als ze diegene in levenden lijve hebben gezien. Als gastspreker op evenementen kun je jezelf en jouw website dus ook even in de schijnwerpers zetten.

32. Of organiseer jouw eigen evenement

Want wat is een beter moment om jezelf en jouw website te promoten dan wanneer je de organisator van een tof evenement bent? Zelf organiseer ik bijvoorbeeld De Reislustige Freelancer samen met Suzanne, waardoor we allebei bekend staan als expert op gebied van online ondernemen en het leven als digital nomad.

33. Zorg voor jouw eigen PR-momenten

De kans is erg klein dat iemand bij je aanklopt met de vraag of je over een bepaald onderwerp geïnterviewd wilt worden. Een publicatie in een krant, tijdschrift of op een andere website is natuurlijk goede – gratis – promotie voor jou en jouw website. Er zijn diverse groepen waar journalisten en tekstschrijvers op zoek zijn naar interviewkandidaten. Een bekende Facebookgroep is Roept U Maar (RUM).

Lees ook: 10x geld verdienen als blogger – hoe doe je dat?

Dit zijn mijn manieren die in mijn ogen helpen om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Heb je zelf nog meer tips die je graag wilt delen? Of vragen over de tips die ik in deze blog heb gedeeld? Laat het gerust hieronder in een reactie weten!

In dit artikel vind je affiliatelinks. Meer informatie over affiliate vind je hier.

Reacties via Facebook account

comments