De paradijselijke San Blas eilanden tussen Panama en Colombia

Een eiland vol met groene wuivende palmbomen, spierwit zand, een paar kokosnoten en verder niets. Fel turquoise water omringt het kleine stukje paradijs. Het optimale Caribische gevoel. Zie je het voor je? Het San Blas archipel bij Panama bestaat uit meer dan 350 van dit soort pareltjes, oftewel ‘een eiland voor iedere dag van het jaar’, zoals de bewoners zeggen. De San Blas eilanden waren de perfecte stop tijdens de boottocht van Colombia naar Panama. Geniet je mee?

De paradijselijke San Blas eilanden voor de kust van Panama

san-blas-panama

Dolfijnen, rum en bioluminescentie

Het eerste deel bestaat uit een lange tocht over open water. Meer dan 33 uur zien we niets aan de horizon. De haven en de verlichte skyline van Cartagena hebben we al een tijdje achter ons gelaten. Enkele meters verderop zie ik water de lucht in spuiten. Nog geen paar tellen later verschijnt er een grote staart in de lucht. Daarna verdwijnt de walvis in de diepte. De eindeloos diepe oceaan.

We zijn met zeventien mensen op de boot; dertien passagiers en vier bemanningsleden. We doden de tijd met zonnebaden, lezen, kletsen en spelletjes. ’s Middags besluiten we dat het tijd is voor een zwemstop. De diepblauwe oceaan lonkt. De kapitein gooit een muntstuk in het water dat langzaam naar beneden dwarrelt. Voor zeker een minuut volg ik de bewegingen van de munt via mijn duikbril.

“Opnieuw wordt er gegild en deze keer springt iedereen op”

Daarna is het tijd om de eerste fles rum tevoorschijn te toveren. Tijdens een dobbelsteenspel lopen de gemoederen zo hoog op dat we amper horen dat er op het voordek wordt geroepen. Maar opnieuw wordt er gegild en deze keer springt iedereen op. Voor en naast de boot zwemt een groep dolfijnen speels met ons mee.

Ik dans op het dek met een grote fles rum in mijn hand, help met het navigeren van de boot en voel hoe de regen ’s avonds zachtjes tegen mijn gezicht slaat. Boven de boot is een geweldige sterrenhemel. Sterren fonkelen, ze navigeren ons naar onze bestemming. Met regelmaat zie ik een vallende ster door de lucht schieten. Als een scherp mes snijdt de boot door de golven, waardoor de bioluminescentie zichtbaar wordt en schittert in het water. Uiteindelijk doet de nacht zijn intrede en val ik in slaap op het dek.

Het paradijs: de San Blas eilanden

’s Ochtends word ik wakker in het paradijs. We zijn eindelijk aangekomen op onze bestemming: de San Blas eilanden. De roze ochtendglorie mengt zich met de blauwe lucht. Ik leun over de reling en zie oranje zeesterren op de metersdiepe bodem liggen. De zon verwarmt m’n gezicht en ik besluit een duik in het water te nemen. Talrijke visjes cirkelen om mijn voeten heen. Een pijlstaartrog beweegt zich langzaam over de bodem, zich niet bewust van alle commotie boven hem. Een pelikaan duikt onhandig in het water, alsof hij een kamikaze-aanval op de vissen wil uitvoeren. De pelikaan heeft geluk en blijft tevreden in het water dobberen.

Meerdere keren per dag verplaatsen we ons naar andere eilanden. Maar eigenlijk maakt het weinig uit. De eilanden zijn vrijwel identiek en allemaal even paradijselijk. Het merendeel van de tijd ben ik in het water te vinden: snorkelend, zwemmend of rondvarend op een stand-up paddleboard. De onderwaterwereld is prachtig en ik zie zelfs een scheepswrak tijdens het snorkelen. Drie dagen lang waan ik me in het decor van Pirates of the Caribbean. Omringd door prachtige eilanden, met aan mijn zijde de vertrouwde fles rum. Jack Sparrow zou trots op me zijn.

Kuna Yala, de officiële naam van de San Blas eilanden, is een autonome regio binnen Panama en het leefgebied van de Kuna indianen. Regelmatig varen de bewoners langs de zeilboten. Als je iets wilt hebben kunnen zij het regelen, van avondeten als vis en kreeft tot en met wiet en cocaïne. Naast de kokosnoothandel leven de Kuna indianen voornamelijk van het toerisme in de regio.

Het was lastig, maar na drie dagen moesten we de San Blas eilanden achter ons laten en ons verplaatsen naar het vasteland van Panama. Veel reizigers zeiden dat de boottocht tussen Panama en Colombia een van de hoogtepunten is van een reis door Latijns-Amerika is en dat kan ik zeker beamen. Veel mensen schrokken van de prijs van de boottocht (zo’n 500 dollar bij bijna iedere bootmaatschappij), maar dan ben je wel 5 dagen voor zo’n beetje alles gedekt. Het is ook mogelijk om vanaf het vasteland van Panama enkele dagen naar de San Blas eilanden te gaan. Veel hostels en hotels bieden vervoer naar het archipel aan en je kunt overnachtingen op een van de grotere eilanden.

Ben je inmiddels ook een klein beetje verliefd op dit paradijs geworden?