Positief in het leven staan, hoe doe ik dat? Ik geef je 12 tips!

Je kent ongetwijfeld mensen die ALTIJD maar positief zijn, vol zelfvertrouwen zitten en optimistisch in het leven staan. Bij wie het glas altijd halfvol is. Hoe doen ze dat toch? Ik ga je een geheimpje verklappen: je kunt leren om positief in het leven te staan. Het draait vooral om mindset. Maar hoe verander je die dan?

Ook ik heb de nodige klappen van het leven gehad. Er zijn momenten geweest dat ik niet dacht dat het leven weer zin zou hebben. Ik heb me verloren gevoeld. Ik heb mensen verloren. Ik heb hartzeer gezien en ervaren. Lang nadat mijn tranen op waren voelde ik de gloeiende littekens nog op mijn hart. Ook ik heb me ongelooflijk klote gevoeld over hoe oneerlijk het leven kan zijn. Maar juist daardoor kan ik jou vertellen: je kunt leren om positief in het leven te staan.

In deze blog ga ik je leren hoe jij positief in het leven kunt staan. Met kleine stapjes kom je namelijk al een heel eind.

Tips om positief in het leven te staan

1. Jij bent in control over jouw gedachten

Er zijn veel dingen in het leven waar jij geen controle over hebt en waar jij niets aan kunt veranderen. Een file van 2 kilometer waar jij achteraan sluit. Een uitgehongerd kind in een land aan de andere kant van de wereld op het nieuwsjournaal. Jouw favoriete M&M’s die uitverkocht zijn. Een ziek familielid. Jouw partner die niet meer verliefd op je is en het uitmaakt. Een wereldwijd virus dat de wereld overneemt.

Onthoud dat jij nog steeds in control bent over jouw gedachten. JIJ bepaalt hoe jij het leven ervaart. Slechte dingen gebeuren en daar heb jij geen invloed op. Waar heb je wél invloed op? Hoe jij hiermee omgaat en hoe veel energie jij die slechte momenten geeft. Erken dat negatieve gevoelens zoals boosheid, verdriet en angst er zijn, maar laat ze je niet overmeesteren.

Dode-Zee-Masada-Ein-Gedi

2. Houd een dankbaarheidsboek bij

Sta jij wel eens stil bij de dingen waar jij dankbaar voor bent? Dankbaarheid heeft een positieve energie, dus door daar op te focussen focus je op positiviteit. Vind je het lastig om hierover na te denken? Houd dan een dankbaarheidsboekje bij. Dagelijks schrijf je een paar (zeg 3 tot 5) dingen op waar jij dankbaar voor bent. Dit hoeven helemaal geen grote dingen te zijn. Juist door het geluk in kleine dingen te zien zul je positief in het leven staan.

Een paar voorbeelden uit mijn boekje van de afgelopen tijd:

“Mijn zusje die als verrassing m’n favoriete ijssmaak heeft gekocht”
“De bloemen die vandaag prachtig in bloei staan”
“Een nieuwe klant die mogelijkheden voor een nieuwe opdracht wil bespreken”
“Kaartje dat ik bij de opa van een vriendin in de bus had gedaan werd goed ontvangen. Ik ontving een berichtje dat hij ontdaan was door het gebaar.”
“Het enthousiaste berichtje van Liese voor mijn donatie voor haar yogales”
“Ik had vandaag extra veel inspiratie voor mijn boek over Israël en zat in een fijne schrijfflow”
“De erge nekpijn die ik een paar dagen had is vandaag eindelijk over”
“Een gewonde egel die we op straat vonden hebben we vandaag eindelijk weer gezond in het bos uitgezet”
“De eerste dag dat de nieuwe online workshop over pitchen online stond werden er al tickets verkocht”

Door hier dagelijks een paar minuten op te focussen schenk je aandacht aan het positieve in je leven. Ik doe dit meestal aan het einde van de dag.

3. Zoek jouw manier om te ontspannen

We zijn tegenwoordig allemaal zó druk dat we haast vergeten om voor onszelf te zorgen. Lief te zijn voor ons lichaam en onze mind. Hoe kun jij ontspannen? Zet dit op jouw dagelijkse/wekelijkse to do-lijst, zodat je het ook echt inplant. Ga jij graag naar de sauna? Ben je een fanatieke puzzelaar? Word jij hartstikke blij van taarten bakken? Ga dat dan vaak (of vaker) doen!

Ik begin mijn ochtenden meestal met yoga of meditatie, omdat ik dan met een fris gevoel aan mijn dag begin. Dit hoeft overigens geen uren te duren; een kwartiertje kan het verschil al maken. Maar ik heb meer manieren om te ontspannen. Een van die manieren is schrijven (goh, wat verrassend voor een schrijver). En ik houd van muziek maken (al vind je de gitaar en ukulele niet altijd aan mijn zijde op reis), dansen en wandelen. Zonsondergangen doen het ook altijd goed voor mij, dus zelfs dat probeer ik regelmatig op mooie locaties in mijn dagplanning mee te nemen.

Ik werk met dagplanningen, dus een van deze dingen staat standaard op mijn planning. Als ik die namelijk niet in mijn lijstje plaats ‘vergeet’ ik het en komt het er nooit van. Schuif het dus niet door naar later, want dan is er zo weer een week voorbij zonder dat jij hebt kunnen ontspannen.

Lees ook: online yoga – 7 fijnste yoga apps & YouTubekanalen

Online-yoga-Jessica-bij-Kasteel-de-Haar

4. Hope for the best, prepare for the worst…

Dit is zo’n beetje mijn levensmotto. Ik heb een rijkelijke fantasie, dus bij iedere situatie heb ik minstens 10 mogelijke scenario’s in mijn hoofd afgespeeld, van zeer positief naar het grootste doemscenario. Op die manier ben ik (bijna) nergens meer door verrast. Als optimist hoop ik natuurlijk op de beste uitkomst in een situatie, maar ik ben niet zwáár teleurgesteld als het minder goed uitpakt dan gehoopt. Hope for the best, prepare for the worst..

5. Omring jezelf met optimisten

Ken je het gezegde: “waar je mee omgaat word je mee besmet”? Dat geldt ook voor positiviteit. Optimisten halen het beste in je naar boven. Ze willen dat jij de beste versie van jezelf bent. Ken jij mensen in jouw omgeving die jou je geluk of successen misgunnen? Die negativiteit kun je helemaal niet gebruiken in jouw leven. Misschien moet je je zelfs afvragen wat die relatie aan jouw leven bijdraagt. Iemand z’n succes doet niets af aan mijn eigen geluk, dus dan kan ik toch net zo goed happy zijn voor de ander? Er is immers genoeg geluk en positiviteit voor iedereen.

Hoe omring jij jezelf met optimisten? Dat kan allereerst door leuke mensen op social media te volgen. Zorg ervoor dat er voornamelijk berichten op jouw tijdlijn voorbijkomen waar jij vrolijk en geïnspireerd van raakt. En bekijk ook eens jouw vrienden- en kennissenlijst. Van welke mensen krijg jij veel energie en wie zijn de energieslurpers?

Dit betekent natuurlijk niet dat je direct alle vrienden die met een probleem aankloppen de deur moet wijzen. Zoals ik eerder al aangaf: negatieve gevoelens en emoties mogen er best zijn. Misschien kun jij vanuit jouw optimisme de ander helpen om weer een beetje op te krabbelen? Zolang het geen giftige relatie met éénrichtingsverkeer qua positiviteit is mag je er juist voor een ander zijn met jouw positieve energie!

Springfoto-workation-Anne
Fotocredits Manon de Boer

6. Houd de negativiteit zo veel mogelijk buiten

Daarop aansluitend: zorg ervoor dat je niet constant met negativiteit in contact komt. Ik ben erg gevoelig voor de energieën van anderen. Dus als iemand erg negatief is vind ik het lastig om mezelf daartegen te ‘verdedigen’. Het klinkt suf, maar het helpt om een doorzichtige muur in gedachten te houden. Een muur die al die negativiteit niet doorlaat en enkel jouw positiviteit erdoorheen laat gaan. Je zult merken dat dit je veel rust geeft.

Beperk ook jouw tijd op nieuwskanalen en social media. Als ik soms zie wat voor negatieve berichten er op mijn tijdlijn voorbijkomen.. Dit is negatieve energie die je allemaal onbewust oppikt. Als iemand dit langere tijd doet ‘mute’ ik diegene gewoon even, zodat ik niet constant met die negativiteit te maken krijg. Nieuwsberichten bekijk ik meestal op vaste momenten, in plaats van de hele dag mijn nieuwsapps te openen. Ik kom uit de wereld van journalistiek en het merendeel van het nieuws is negatief geladen, trust me. Daar wil ik niet constant mee geconfronteerd worden.

7. Veel lachen

Lachen versterkt je immuunsysteem. Als je lacht komen er namelijk hormonen vrij die het zenuwstelsel kalmeren. In feite vertel je jouw lichaam dat het veilig is door te lachen. En wanneer een lichaam kalmeert gaat het herstellen. Door te lachen werk je dus aan jouw weerstand. Door te lachen verschuif je bovendien de negatieve energie van angst en stress naar de positieve energie van ontspanning. Niemand is ooit slechter geworden van lachen, toch?

Lees ook: 28 levenslessen die ik heb geleerd dankzij mijn reizen

Terugblik-maart2018

8. Het leven is nooit perfect

Hoe sneller jij dit begrijpt, hoe beter. Het perfecte leven is namelijk nooit exact zoals jij het zou willen. Beter kun je tevreden zijn met het leven dat je momenteel hebt. Zijn er dingen waar je niet tevreden over bent én kun je dat veranderen? Neem zelf actie! Ruzie met iemand en wil je het graag oplossen? Wuif eens met die witte vlag en los het op. Heb je een hekel aan jouw baan? Kijk eens wat er binnen die baan te veranderen is wat jou gelukkig maakt. Misschien heeft jouw werkgever wel andere projecten waar je aan kunt werken, mag je best thuiswerken of kun je een studie op kosten van de baas volgen. Wie niet waagt, wie niet wint.

Maar er zijn natuurlijk ook zaken waar je weinig invloed op hebt – en dat moet je ook accepteren. Jouw leven is nu ook goed genoeg. Denk je dat je met een nieuwe relatie pas gelukkig kunt zijn? Zolang jij dit jezelf wijsmaakt zul je dus ongelukkig zijn totdat je die perfecte partner hebt gevonden. En wie weet gebeurt dat pas over 20 jaar. Blijf je dan tot die tijd ongelukkig? Kun je pas gelukkig zijn als jij €50.000 euro verdient? Of jouw droomhuis hebt gevonden? De ideale kinderen hebt opgevoed? Die stip op de horizon – in de toekomst – gaat altijd veranderen. Als je focust op jouw geluk in de toekomst doe je jouw geluk in het heden teniet.

9. Kruip uit die slachtofferrol

Optimisten hebben een gruwelijke hekel aan de slachtofferrol. Er zijn van die mensen die altijd en constant roepen dat ZIJ pech hebben – en dat zij de enigen zijn. Dat zijn ze dus niet. Iedereen ervaart moeilijke momenten in zijn of haar leven: daarin ben je niet uniek. Het is vrij zinloos om je af te vragen waarom iets jou overkomt. Optimisten zien moeilijke momenten dan ook liever als een uitdaging. Hoe kan ik dit weer te boven komen? Eventueel met de hulp van anderen. What doesn’t kill you makes you stronger..

Lees ook: mijn bijna-doodervaring in de bergen van Roemenië

Mount-Sinai

10. Luister naar vrolijke & inspirerende muziek

Je zult versteld staan hoe goed vrolijke, opzwepende latin muziek werkt voor mij. Of een goede gitaarsolo. Het ene moment kan ik sip in mijn bed liggen, het volgende moment sta ik dansend in mijn kamer en schijnt de zon weer. Soms kun je geen woorden vinden die jouw emoties omschrijven, maar muzikanten slagen er toch vaak in om die woorden vóór jou te vinden.

11. Vergelijk jezelf niet met anderen

Wanneer jij jezelf met anderen vergelijkt kom jij er – volgens jezelf – meestal niet zo fantastisch uit. Die ander heeft mooier haar. Langere benen. Een succesvollere carrière. Een fijnere kindertijd gehad. Een jaloersmakende relatie. Heel veel mooie vakantiefoto’s.

Je hoeft anderen niets te bewijzen en je hoeft niemand te overtreffen. Iedereen heeft z’n eigen lessen te leren en z’n eigen doel hier op aarde. Focus jouw energie dus niet op dat vergelijken, maar focus op de dingen waar jij goed in bent en wat jouw leven leuk maakt.

Eigenschappen-digital-nomad

12. Geef, zonder iets terug te verwachten

Geef aan anderen. Een luisterend oor, een complimentje, jouw tijd of een cadeautje. Als je iets aan anderen geeft krijg jij daar energie van. Je wisselt bovendien positieve energie uit, want de ander zal jou dankbaar zijn voor dat wat je geeft. Maar geef zonder er iets voor terug te verwachten. Geef vanuit de intentie om iets goeds te doen voor een ander. Niet omdat jij er vervolgens een wederdienst voor verwacht. Al voel jij je ongetwijfeld goed na een goede daad!

Inspiratie: wil jij meer leren over positief in het leven staan?

Ben je helemaal happy geworden van deze blog en wil je nog meer leren over positief in het leven staan? Dan heb ik hier nog een paar tips!

  • Positief denken podcast: de 100% Inspiratie podcast van Thijs Lindhout. Zijn podcast gaat over geluk en succes. Een van de meest intrigerende interviews was met Leo Bormans, over de wetenschap van geluk. Ook het interview met Joseph Oubelkas is erg inspirerend. Hij zat meerdere jaren onschuldig vast in een gevangenis in Marokko.
  • Positief denken boek: in het boek (Word) optimist van Leo Bormans kom je erachter hoe je van optimisme een levensstijl kunt maken. Met inspirerende voorbeelden en tips waar jij mee aan de slag kunt gaan om optimistisch in het leven te staan. Ondanks alles en juist daarom.
  • Positief denken Instagram: ik word altijd vrolijk van de positieve berichten van het Tiny Buddha Instagramaccount. Die positieve quotes zijn goed begin van de dag.
  • Positief denken boek #2: ik had het eerder al over een dankbaarheidsboek. Ik gebruik hier een simpel schriftje voor. Wil je hier meer mee doen? Tiny Buddha heeft een kleurrijke Tiny Buddha Gratitude Journal, waar je allerlei vragen rondom geluk en dankbaarheid in vindt.
  • Positief denken app: mediteren helpt mij om positief in het leven te staan. Hier gebruik ik voornamelijk de app Meditation Moments voor. Met Nederlandstalige begeleiding. In de app vind je ook een paar luisterboeken, zoals Master Your Mindset. Aanrader! Dit luisterboek is overigens ook als boek en ebook te koop.

Lees ook: leren mediteren – mijn favoriete mindfulness & meditatie apps

Dit zijn mijn tips om positief in het leven te staan. Welke vind jij het meest treffend? Of heb je nog meer tips hoe jij positief in het leven staat? Deel het met mij en andere lezers in de reacties!

In dit artikel vind je affiliatelinks. Meer informatie over affiliate vind je hier.

Reacties via Facebook account

comments