Leren mediteren: mijn favoriete mindfulness & meditatie apps

“Hoe gaat het met je?” “Ja…. druk”.

Volgens mij is dit het meest populaire antwoord dat we tegenwoordig geven als iemand vraagt hoe het met ons gaat. Iedereen is druk, ervaart constant stress en heeft non-stop een overvolle agenda. Gelukkig kun je leren mediteren om meer (innerlijke) rust in jouw drukke leven te ervaren. In deze blog leg ik uit wat mediteren is, geef ik tips hoe je kunt leren mediteren en deel ik mijn favoriete mindfulness en meditatie apps.

Wat is mediteren?

Het leven kan soms overweldigend en stressvol zijn. Mediteren kan helpen om rust in jouw leven te brengen. Maar wat is mediteren nou precies? Mindfulness en meditatie zijn begrippen die de meeste mensen wel kennen, maar niet iedereen weet wat het nou inhoudt. Meditatie kent de oorsprong in het hindoeïsme. Dit is het eerste geloof dat meditatie gebruikte als middel om spirituele verlichting te vinden. Later ontstond het boeddhisme, waarbij meditatie een zeer belangrijk onderdeel is.

Mediteren is focussen op het hier en nu. Het verleden en de toekomst doen er tijdens het mediteren niet toe. Tijdens het mediteren observeer je enkel jouw gedachten, emoties en ervaringen in het moment. Zonder er een oordeel of conclusie aan te geven. Jouw ademhaling is erg belangrijk tijdens het mediteren. De ademhaling is namelijk altijd in het hier en nu. Als je dus afdwaalt met jouw gedachten is het goed om op je ademhaling te focussen – en op die manier weer op het huidige moment.

Ik zie meditatie ook als een date met mezelf. Tegenwoordig zijn we zo druk met allerlei taken en met andere mensen bezig dat we vergeten om tijd voor onszelf vrij te maken. En het is juist goed om tijd in jezelf te investeren en naar jezelf te luisteren. Je kunt mediteren zonder begeleiding, maar met name als je net begint is het fijn om begeleid te worden. Er bestaan verschillende meditatie apps met fijne begeleidingen om te leren mediteren.

Mijn tips om te leren mediteren

1. Maak het jezelf comfortabel

Er bestaat geen foute omgeving om te mediteren. Je kunt namelijk overal mediteren, waar jij maar wilt. En dat is nou juist zo fijn. Er bestaan veel vooroordelen over mediteren. Dat je in een donkere ruimte vol met wierook moet zitten. Of dat je niet mag bewegen tijdens het mediteren. Maar dit is niet waar. Je kunt mediteren namelijk OVERAL doen. In je bed. Onder de douche. Tijdens een wandeling. Terwijl je in de trein zit. Wanneer je ’s avonds op de bank ligt. Als jij je maar comfortabel voelt.

2. Probeer meditatie op verschillende momenten van de dag uit

Je komt er na een tijdje vanzelf achter wat voor jou de meest prettige momenten zijn om te mediteren. Zelf vind ik het fijn om mijn dag met meditatie te beginnen. Vaak start ik de meditatie dus in mijn bed. Ik ben chaotisch van aard, dus door mijn dag hiermee te beginnen ben ik een stuk relaxter. Die enkele keer dat ik ’s ochtends niet mediteer merk ik dat ik halverwege de dag chaotischer en gestrester ben.

Andere mensen vinden het juist prettig om in de avond te mediteren, om alle gedachten en indrukken van de dag te verwerken. Voor mij werkt dit niet echt. De meeste keren dat ik ’s avonds mediteer val ik halverwege in slaap. Dus ik doe het eigenlijk alleen als ik niet in slaap kan vallen. Maar voor andere mensen werkt het juist goed om de dag met mediteren af te sluiten.

Tot slot heb ik soms spontaan zin om te mediteren. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een wandeling, het douchen of een lange busrit zijn. Ik heb mijn telefoon bijna altijd bij me, dus het is gemakkelijk om een paar minuten aan mediteren te besteden.

3. Leg de lat niet te hoog voor jezelf, vooral in het begin

Mediteren vergt focus en het kost wat tijd om mediteren onderdeel van je dagritme te maken. Het is moeilijker dan dat je in het begin denkt. Een uur mediteren is zwaar en intens, geloof me. Ik betrapte mezelf er regelmatig op dat ik mezelf wijsmaakte dat ik ‘geen tijd’ had om te mediteren. Maar dit betekent eigenlijk: ik wil er geen tijd voor vrijmaken. Ik dacht namelijk dat mediteren alleen werkte als je er urenlang mee bezig bent. En door die lat zo hoog te leggen vond ik het dus ook lastig om ermee te starten. Inmiddels weet ik dat het ook helemaal prima is om ‘slechts’ 5 of 10 minuten te mediteren. Dat is ook al erg waardevol.

Leg de lat daarom niet te hoog voor jezelf als je met meditatie begint. Als mediteren zwaar voelt bestaat er de kans dat je weerstand opbouwt om ermee te starten – en dat wil je natuurlijk niet. Mediteren is verlichtend en iets positiefs in je leven, dus bouw het in kleine stapjes op. Het is helemaal prima om bijvoorbeeld 5 of 10 minuten per dag te mediteren. En 2 uur mediteren is ook helemaal prima. Doe wat voor jou prettig voelt, het is immers geen wedstrijd en het draait om JOU.

Lees ook: 6 dingen die ik leerde tijdens de workation van Anne Neijnens

Jessica-mediteren
Foto credits: Manon de Boer

Mijn favoriete mindfulness & meditatie apps

1. Buddify

Buddhify is de allereerste meditatie app die ik downloadde. Je wordt meteen vrolijk als je het kleurrijke rad ziet met diverse sessies. Er staan allerlei onderwerpen in het rad, die vervolgens verschillende sessies over dat onderwerp aanbieden. Op die manier is het gemakkelijk kiezen welke sessie je wilt beluisteren.

Wat ik erg fijn vind is dat je deze app eenmalig aanschaft en vervolgens ALTIJD kunt gebruiken. De meeste meditatie apps zoals Headspace en Meditation Moments (zie 2) hebben een maandelijkse of jaarlijkse aanschafprijs.

Taal: Engels

Kosten: eenmalig €2,99 euro bij Google Play en €5,49 euro bij iTunes

Meditatie-apps-Buddhify

2. Meditation Moments

Dit is een zeer fijne meditatie app, vooral als je liever naar een Nederlandse begeleiding luistert. Er is diversiteit in de onderwerpen waar je op wilt focussen, net als de lengte van de sessies. De kortste sessies zijn een paar minuten, maar er zijn ook sessies van 45 minuten. De sessies focussen op verschillende onderwerpen, waardoor je gemakkelijk een sessie kunt uitzoeken. Ligt de focus bijvoorbeeld op een positieve start van de dag? Wil je de connectie met jezelf opzoeken? Of juist focussen op het loslaten van emoties? Misschien wil je wel een rustgevende sessie om rustig te slapen. Het is allemaal mogelijk; voor bijna ieder meditatiedoel is er wel een sessie. De meditatie app is ontwikkeld en ingesproken door Michael Pilarczyk. Deze man heeft een warme en prettige stem om naar te luisteren. Niet onbelangrijk bij een meditatiesessie met begeleiding.

Er staan ook een paar meditatiesessies voor kinderen in de app. Nu gebruik ik deze zelf niet, maar ik vind het wel bijzonder dat ze deze hebben ontwikkeld. Tot slot deelt Meditation Moments ook dagelijks een inspirerende quote met je en er zijn verschillende luisterboeken over mindfulness die je kunt beluisteren.

Taal: Nederlands

Kosten: een deel van de sessies is gratis, om alles te gebruiken betaal je €36 euro per jaar (of €6,50 euro per maand).

Meditatie-apps-meditation-moments-menu
Screenshot-scherm-Meditation-moments-meditatie-apps
Meditation-Moments-scrollen

3. 7Mind

7Mind is van oorsprong Duits, maar deze meditatie app is inmiddels ook in het Nederlands ontwikkeld. Deze app heeft een fijne begeleiding in het leren mediteren. Het is niet zweverig uitgelegd, maar juist erg praktisch. Met de sessies word je je bewuster van je lichaam en emoties. Met name voor nuchtere mensen die willen beginnen met mediteren is dit een fijne app.

Ik gebruik de 7Mind app echter niet voor de meditatiesessies, maar voor de dagelijks pushberichten. Zo krijg je een melding om bijvoorbeeld te bewegen en te relaxen of je krijgt een vraag die je laat nadenken. “Glimlach naar de eerstvolgende persoon die je tegenkomt” bijvoorbeeld . Of “Schommel een paar keer met je bovenlichaam van links naar rechts en kom in het midden weer tot rust”. Je kunt zelf kiezen hoe vaak je een bericht wilt ontvangen. Zelf heb ik de frequentie op 2 keer per dag gezet.

Taal: Nederlands

Kosten: de pushberichten zijn gratis, net als een paar van de sessies. Om alle sessies te gebruiken betaal je €60 euro per jaar (of €12 euro per maand).

Lees ook: dromen vangen en eigen wegen volgen – de betekenis van mijn tatoeage

Dit zijn mijn favoriete meditatie apps, maar misschien ken jij nog wel een goede app. Laat het me hieronder in de reacties weten!

Reacties via Facebook account

comments