Sporten tijdens jouw vakantie: tips om fit te blijven op reis

Tijdens een vakantie wil je ongetwijfeld relaxen, maar hoe motiveer je jezelf om ook in het buitenland fit te blijven? Het is namelijk niet makkelijk om regelmatig te blijven sporten als je op reis bent – ik spreek uit ervaring. Maar als je van al die lekkere smoothies wilt nippen en al dat exotische eten wilt proeven is het wel belangrijk om regelmatig te sporten en te bewegen. Er zijn verschillende manieren om te zorgen dat je fit blijft tijdens het reizen. Ga jij binnenkort een (lange) reis maken en wil je blijven bewegen tijdens jouw vakantie? In deze blog deel ik tips om fit te blijven op reis.

Lees ook: de omgekeerde cultuurshock – wat als jij je thuis niet meer thuis voelt?

Tips om fit te blijven op reis

1. Let op de kleine dagelijkse bezigheden

Zelfs als ik geen zin heb om te sporten zorg ik ervoor dat mijn dagelijkse bezigheden actief zijn. Zo loop ik bijvoorbeeld liever dan dat ik de bus neem als ik in een stad ben. En voor langere afstanden pak ik graag de fiets. Heb je een lift in jouw ho(s)tel of appartement? Neem dan een paar keer per dag de trap in plaats van de lift. Het zijn de kleine dagelijkse bezigheden die al een groot verschil kunnen maken. Ik probeer iedere dag minimaal 10.000 stappen te zetten om fit te blijven zonder er veel moeite voor te doen. Met mijn Fitbit Charge 2 kan ik mijn stappen gemakkelijk bijhouden.

Fietsen-strand
Fit-op-reis-fitbit
Lecce-zuiden-Italie

2. Ga hardlopen tijdens de zonsondergang

Ben je van plan om een zonsondergang te bewonderen vanaf een bepaalde locatie? Voeg deze locatie dan in als eindpunt van jouw rondje hardlopen. Best wel een goede beloning na een hardloopsessie, toch? Ik gebruik de app Runkeeper om mijn hardloopsessies bij te houden, al kun je dit ook met een Fitbit doen.

Zonsondergang-hardlopen
Zonsondergang-hardlopen

3. Hiken in de mooiste natuurgebieden

Een van de beste manieren om fit te blijven op reis? Wandelen door de mooiste natuurgebieden! De natuur kun je het beste te voet ontdekken. Ik wandel best veel, dus zelfs als ik een week niet sport gaat mijn conditie niet achteruit. Er staan nog zo veel mooie wandelingen op mijn bucket list – en ieder jaar komen er weer nieuwe wandelingen bij!

Zorg ervoor dat je voorbereid op pad gaat. Neem bijvoorbeeld voldoende water mee. Voor lange wandelingen vind ik mijn Camelbak van 3 liter erg prettig. Deze waterzak neemt weinig ruimte in beslag en drinkt gemakkelijk tijdens het wandelen.

Lees ook: wat neem ik mee tijdens lange wandeltochten?

Ook goede kleding en schoenen zijn erg belangrijk tijdens het hiken. Ik zie regelmatig dat wandelaars blessures oplopen omdat ze schoenen van slechte kwaliteit aantrekken. Zelf heb ik onder andere Lowa schoenen om te wandelen en trailschoenen van Nike.

Ook een stevige rugzak met prettige draagbanden maakt een lange wandeling veel prettiger. Mijn favoriete merk voor backpacks en rugzakken is absoluut Osprey.

Tot slot zou ik zeker niet besparen op de kleding die je tijdens het wandelen draagt. Merken zoals The North Face en Patagonia hebben wandelkleding die prettig zit, je warm houdt en waarin je gemakkelijk kunt bewegen.

Waar moet je op letten als je sport- en outdoorspullen gaat kopen?

Bij het kiezen van jouw outdoor- en sportspullen spelen verschillende factoren mee. Allereerst natuurlijk budget. Ook is het belangrijk om te bedenken hoe vaak je de spullen gaat gebruiken. Als je iets regelmatig gebruikt is het goed om te investeren.

En natuurlijk heeft iedereen zijn eigen smaak: kleurrijke kleding is goed als je een lange wandeling in de bossen gaat maken omdat je beter opvalt in noodgevallen. Maar als je juist tijdens het wandelen veel dieren wilt fotograferen wil je juist camouflerende kleding dragen.

Tot slot moet je de weersomstandigheden en het terrein van jouw bestemming niet vergeten. In Nederland trek ik bijna nooit mijn stevige wandelschoenen aan omdat alles vrij plat is, maar in bergachtige gebieden is dit absoluut fijner voor m’n voeten.

Lange-wandeltochten-checklist
Wandelen-Yosemite-Amerika
Wandelen-Spanje

4. Zoek uit waar de fitness- en yogascholen zitten

Als je van tevoren uitzoekt of er sportscholen in de buurt te vinden zijn in de buurt zul je sneller de stap nemen om te gaan sporten. Jij hebt immers al uitgezocht waar je naartoe kunt gaan – en anders heb je die lijst voor niets gemaakt. Veel sportscholen in het buitenland werken met een dagpas/dagentree. Als je geen sportschool in de buurt kunt vinden kun je kijken of er hotels zijn met sportfaciliteiten. Vaak kun je voor een paar euro alsnog gebruikmaken van de faciliteiten.

Yoga op reis

Yoga is inmiddels een van de populairste sporten om op reis te doen. Ik voel me na een uurtje yoga altijd weer als herboren! Je kunt zelf yogalessen volgen via diverse apps of het Youtubekanaal Yoga With Adriene. Volg je liever een les met een leraar? In bijna ieder dorp ter wereld vind je tegenwoordig wel een yogaschool. De meeste yogalessen verzorgen ook yogamatten, zodat je deze zelf niet mee hoeft te nemen.

Maar als je regelmatig yoga doet is het eerlijk gezegd wel fijn om een eigen mat te hebben (al dat zweet van anderen plakt immers ook aan zo’n mat). Ik heb zelf een eco superlight yogamat van Manduka. Hoewel deze mat prijzig is vind ik hem ideaal om op reis mee te nemen: hij is licht, heeft een stevige grip en is gemaakt van duurzaam materiaal.

Yoga-Belize
Fotocredits: Sahara Beach Camp

5. Zelf fitnessoefeningen doen

Soms heb je geen sportschool in de buurt. Geen probleem, dan doe je gewoon zelf wat oefeningen. Via de app Fit in 30 Dagen kun je een trainingsschema opstellen. Je krijgt dan ook notificaties als je een paar dagen niets hebt gedaan. De oefeningen kosten vaak maar een paar minuten tijd, maar zo blijf je wel fit!

Extra tip: planking is een van de beste manieren om je hele lichaam in conditie te houden. Het is echter niet de leukste oefening. Ik combineer het daarom regelmatig met het luisteren van een podcast of het kijken van een tv-serie. Ik bouw het dan op door de oefening 10 seconden te doen, dan 10 seconden rust. Vervolgens 20 seconden oefening, 20 seconden rust. Enzovoorts. Die laatste minuten zijn behoorlijk pittig, maar je voelt je daarna wel lekker energiek.

6. Probeer eens een nieuwe sport uit op reis

Op veel plekken zul je sporten tegenkomen die je thuis misschien nooit zult proberen, maar die op reis wel de moeite waard zijn. Denk aan surfen in Costa Rica, salsa leren dansen in Cuba, klimmen in Oostenrijk of kajakken in de Filipijnen. Gewoon een keer proberen!

Lees ook: 20x tips als je gaat backpacken of een lange reis gaat maken

Surfen-Indonesie
Coron-Filipijnen

7. Zoek een sportmaatje

Hardlopen doe ik eigenlijk het liefst in m’n eentje, maar andere sporten vind ik hartstikke leuk om samen te doen. Je motiveert elkaar namelijk om te beginnen én om net wat meer van jezelf te geven tijdens het sporten.

Samen-sporten

Hoe blijf jij fit als je (lang) op reis bent? Ik ben wel benieuwd naar jouw beste tip, laat het mij en andere reizigers hieronder weten in een reactie!r

Reacties via Facebook account

comments