Corners of the World jaaroverzicht 2020

2020 is voorbij… en wat een jaar was het! Een jaar waarin ons geduld werd getest, keer op keer. Onze flexibiliteit. Onze veerkracht en mentale kracht. Het was een jaar van veel tegenslagen en teleurstellingen, maar ook een van mijn mooie momenten. Ik hoop dat jij er ook op die manier op terug kunt kijken. Dat je kracht haalt uit de fijne momenten en de dingen die jou geluk brengen. Uit de nieuwe ervaringen die je dit jaar hebt opgedaan. Omdat er altijd wel iets positiefs te vinden is waar je op kunt focussen. Laten we samen terugblikken op 2020 en vooruitblikken op 2021. Dit is het Corners of the World jaaroverzicht van 2020!

Corners of the World jaaroverzicht 2020

Welke bestemmingen heb ik in 2020 bezocht?

1. Januari

Ik startte het jaar in Lissabon, de hoofdstad van Portugal. Ik blijf dit een van de fijnste steden in Europa vinden en het is altijd fijn om een paar goede vrienden op te zoeken die hier wonen.

Lees ook: Lissabon tips – de ultieme reisgids voor jouw stedentrip

Tram-Lissabon-en-Jessica-selfie

2. Februari

In februari vertrok ik met mijn zusje voor een week wintersport in de omgeving van Innsbruck in Oostenrijk. Toen we eind februari terugkwamen (carnaval!) was er al wel sprake van corona, maar er werd nog een beetje lacherig over gedaan.

Lees ook: Innsbruck SKI plus CITY Pass – stedentrip en wintersport combineren

Jessica-met-snowboard-en-besneeuwde-bergen-op-achtergrond

3. Maart

En daarom vertrok ik begin maart alsnog naar Tel Aviv in Israël. Ik heb hier 1 jaar gewoond en kom hier jaarlijks zeker een paar weken terug. Er stonden redelijk wat samenwerkingen ingepland maar die vielen binnen een paar dagen in het water. Ik stond voor het dilemma: blijf ik hier – om mogelijk maanden opgesloten te zitten in dit land? Zonder hotels, guesthouses en Airbnb’s die open mochten zijn? Dat zou betekenen dat ik weken of zelfs maanden bij vrienden moest bivakkeren. Ik besloot om op mijn verjaardag een van de laatste vluchten terug naar Nederland te pakken. “Ik zie jullie wel weer in mei”, vertelde ik mijn vrienden. Little did I know…

Lees ook: stedentrip Tel Aviv – alle tips die jij nodig hebt!

Tel-Aviv-stedentrip

4. April – juni

Net als iedereen bracht ik wekenlang in Nederland bij mijn moeder thuis door. Ik ben nog steeds heel dankbaar dat ik hier zo lang terecht kon, maar het was voor iedereen wel even wennen. Gelukkig konden we nog veel naar buiten om te wandelen en ontdekte ik nog meer van Brabant. In juni gingen campings weer open en besloot ik om deel I van het Pieterpad in Nederland te lopen.

Lees ook: Pieterpad wandelen – waarom ik het wel én niet zou aanraden

Pieterpad-wandelaars-kunstwerk-in-Gramsbergen

5. Juli

In juli vertrok ik voor 1 week naar Luxemburg om met een van mijn beste vriendinnen de Mullerthal Trail te lopen. Ook al was dit een ongeplande vakantie, ik ben erg dankbaar dat we een week quality time hadden op zo’n mooie plek dicht bij huis.

Daarnaast ging ik met mijn zusje naar de pop-up glamping van East Nomads in de Achterhoek. Een mooi concept en leuk om meer van dit deel van Nederland te ontdekken.

Lees ook: Mullerthal wandelen – de Mullerthal Trail in 6 dagen

Jessica-steekt-rivier-over-via-stenen-Mullerthal-Trail

6. Augustus

Samen met mijn moeder ging ik een weekend op pad in Zuid-Limburg en Monschau in Duitsland om te wandelen.

Lees ook: wandelen in Monschau – in de stad én de omgeving

Vakwerkhuizen-aan-Roer-rivier-Monschau

7. September – december

En in september vertrok ik naar Portugal. Er was sprake dat er in het najaar een tweede golf zou komen en ik wilde die niet in Nederland doorbrengen. De werkzaamheden die ik nog heb zijn (bijna) allemaal vanaf mijn computer uit te voeren. Dus waarom dan niet vanaf Portugal? Beter weer, de sfeer is hier iets relaxter dan in Nederland en alles is betaalbaarder. In september wandelde ik de Fisherman’s Trail in het zuiden van het land. Verder bracht ik vooral veel tijd door in Lissabon en Costa da Caparica (ten zuiden van de stad), om te surfen, pasteís de nata te eten en te werken. Mijn leven is niet héél anders dan hoe het er in Nederland uit zou zien, behalve dan dat ik hier beter in mijn vel zit. Bovendien heb ik hier een redelijk netwerk, waardoor ik me ook hier erg thuis voel.

Lees ook: surfen Lissabon – 7 redenen waarom ik The Magnet Projects te gek vind

Jessica-kliffen-fisherman's-trail

En in 2021?

Wie zal het zeggen? Ik durf eerlijk gezegd niet heel veel plannen vast te leggen en uit te spreken. Ik blijf in ieder geval in januari nog in Portugal, daarna zien we wel weer wat er mogelijk is. Het zou leuk zijn als de pistes nog ergens open gaan om te snowboarden. In maart is er een congres voor reisbloggers op het Spaanse eiland Mallorca. Zou het mogelijk zijn? Wie weet gaat mijn groepsreis naar Roemenië in juni deze keer wél door? Er zijn een paar trips die ik van 2020 naar 2021 heb verschoven, maar ik heb geen idee of ze überhaupt mogelijk zijn.

Nieuwe projecten

Daarnaast ben ik momenteel research aan het doen voor een andere Corners of the World groepsreis hier in Portugal: surf & shoot in Lissabon. Ik vind het heerlijk om aan het programma te sleutelen en leuke activiteiten en workshops samen te stellen! Ook deze groepsreis is gericht op actieve reizigers, die bovendien meer willen leren over de verschillende onderdelen van reisfotografie.

Tot slot ben ik bezig met het opzetten van andere websites. Allereerst komt de Engelstalige website van Corners of the World begin 2021 online. Voor jullie waarschijnlijk niet heel interessant, maar voor mij een goede stap om ook iets voor mijn internationale vrienden en volgers te betekenen. Daarnaast ben ik met een nieuwe website bezig: Mooie Mindset. Ik merk dat ik meer wil delen over persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en een positieve mindset. Daar zit niet iedereen op te wachten die deze site – een website over reizen – volgt. En daarom verhuis ik die content gewoon lekker naar een nieuw platform. Meer volgt snel!

Positivity challenge: 4 januari t/m 2 februari 2021

Kun jij inmiddels wel een portie positiviteit gebruiken? Wil jij in 2021 meer vreugde, geluk en blijdschap ervaren? Doe dan mee met de 30 Dagen Positivitity Challenge! Maar… in deze gekke tijden is er vooral veel NIET mogelijk, toch? Fout gedacht!

Hoe chaotisch de wereld ook is, jij start 2021 met een dagelijks portie positiviteit. Vanaf 4 januari deel ik 30 dagen lang (corona proof) manieren om lekker in je vel te zitten en die winterse, donkere dagen aan te pakken. Je zult tijdens de challenge merken dat je jouw geluk, vreugde en rust een stuk dichter bij jezelf kunt vinden dan dat je misschien zelf denkt.

Hoe werkt het?

De challenge wordt via een besloten Instagram-account gegeven. Je kunt de challenge dus volgen waar én wanneer je maar wilt. Nadat je een ticket hebt gekocht krijg je een mail met de naam van het account. Je stuurt een volgverzoek en vanaf 4 januari heb je toegang tot het account.

Dagelijks post ik een actie die ervoor zorgt dat jij die dag (nog) meer op positiviteit focust. Niet alleen gaan we met die actie aan de slag, maar ik leg je ook uit WAAROM deze actie goed is voor een positieve instelling, aan de hand van theorie en persoonlijke anekdotes. Ik deel een paar zeer hele persoonlijke verhalen, omdat ik jou wil laten zien dat IEDEREEN zichzelf een positieve mindset kan aanleren.

• Wil jij lekker in je vel zitten, hoe gek de wereld ook is?
  • Kun jij wel wat positiviteit in je leven gebruiken?
  • Wil jij het jaar positief starten?
  • Vind je het fijn om praktisch aan de slag te gaan met jouw positieve mindset?
  • En heb jij een stok achter de deur nodig om hier dagelijks mee aan de slag te gaan?

Dan is deze Positivity Challenge perfect voor jou! Deze challenge is dus te volgen op jouw eigen tempo, waar én wanneer je maar wilt. Het enige dat je nodig hebt is een Instagramaccount.

Hier vind je meer info over de Positivity Challenge

8 selfies die je waarschijnlijk nog niet hebt gezien

1. Mijn zusje en ik in een sneeuwstorm in Oostenrijk. Lekker sneeuwhappen.

2. Op het vliegveld van Tel Aviv besloot ik een verjaardagscadeau voor mezelf aan te schaffen: arak (sterke drank) en de grootste zak peanut butter M&M’s (mijn favoriet!) die ik kon vinden.

3. Terwijl ik thuis aan het chillen was ontving ik een verjaardagscadeau per post van een vriendinnetje: Throw Throw Burrito. Onwijs leuk spel en heel leuk om me op die manier nog een beetje jarig te voelen (de eerste lockdown in Nederland werd op mijn verjaardag aangekondigd)

4. Tijdens de lockdown vond ik een gewonde egel en werd mijn nieuwe levensdoel (althans: voor 2 weken) om die egel weer gezond en veilig in het bos vrij te laten. Wat kunnen die beesten schijten zeg!

5. Mijn plantenverzameling groeide tijdens mijn verblijf in Nederland aanzienlijk. Op de alocasia’s na zijn het gelukkig allemaal planten met minimale verzorging. Ideaal voor reizigers dus!

6. Yes, deze chick krijgt het voor elkaar om tijdens een van haar eerste dagen in Portugal haar neus te laten verbranden. Ziet er natuurlijk hartstikke charmant uit.

7. Hoe leuk is het als je met een ananas over straat loopt én dan deze prachtige azulejos (Portugese tegeltjes) tegenkomt?

8. En dan een van mijn favoriete selfies van dit jaar: tijdens een van mijn surfdagen in Costa da Caparica, ten zuiden van Lissabon. Naast het wandelen heb ik dit jaar veel rust én plezier gevonden in het surfen. Heel dankbaar dat ik op een plek kan wonen waar ik dit (bijna) dagelijks kan doen.

Favoriete artikelen op Corners of the World

1. Pieterpad lopen: 10 tips voor een geweldige voorbereiding

Wandelschoenen-op-zandpad-Pieterpad-etappe-10

2. 11x de mooiste plekken in Luxemburg (het land)

Schiessentumpel-waterval-bij-Mullerthal

3. Werken in het buitenland: dit zijn de handigste websites om te zoeken

Bord-bij-ingang-East-Nomads-Adventure-Awaits

4. Israëlisch eten: 17x lekker drinken & eten in Israël

Baba-ghanoush-Israël

5. Online geld verdienen #2: geld verdienen met affiliate marketing

Jessica-met-laptop-online-werken-Portugal

6. Graffiti Eindhoven: stadswandeling langs street art

Dansende-skeletten-graffiti-achter-Vue-Eindhoven

7. 13 websites voor rechtenvrije muziek om te gebruiken in jouw video’s

video-rechtenvrije-muziek

8. Leestip voor digital nomads: Work Hard Travel Harder

leestip-digtal-nomads-work-hard-travel-harder

9. Surfvakantie inspiratie: fijne surfplekken voor beginners

surfer-op-strand-costa-da-caparica

10. Reisinspiratie: 20 mooie reisfoto’s (die jij nu ook kunt bestellen!)

wadi-rum-jordanie-reisinspiratie

Mijn favorieten in 2020

Mijn favoriete series: Jane the Virgin, Undercover, Homeland, Outlander, Tiny Pretty Things, Unorthodox

Favoriete films/documentaires: My Octopus Teacher, Tales by Light, A Life On Our Planet

Favoriete apps: Meditation Moments, Yoga Down Dog, N26, GetCroissant, ASR Vitality

Lees ook: 21 handige apps voor op reis (en voor digital nomads)

Dit was het Corners of the World jaaroverzicht van 2020. Hopelijk wordt 2021 een mooi, positief jaar vol met memorabele momenten!

Reacties via Facebook account