10x geld verdienen als blogger: hoe doe je dat?

Voordat ik startte met Corners of the World had ik nooit kunnen bedenken dat mijn blog zo’n grote impact op mijn leven zou hebben. Laat staan dat ik geld zou verdienen als blogger. Bloggen was een aantal jaar geleden niet meer dan een uitlaatklep voor praatgrage mensen die een passie voor reizen/interieur/fashion/andere hobby hebben. Het klinkt misschien suf, maar ik kan me mijn leven zonder Corners niet meer voorstellen. Mijn blog heeft me zo veel mooie mogelijkheden gegeven en ik heb hierdoor zo veel toffe, gelijkgestemde mensen leren kennen. Inmiddels verdien ik ook geld als blogger. Vandaag deel ik 10 manieren met jou om geld te verdienen als blogger!

digital-nomad-spanje

Geld verdienen als blogger, hoe doe je dat?

Laat ik vooropstellen dat het nooit een goed idee is om te gaan bloggen puur voor het geld. Ten eerste omdat het je niet gigantisch rijk gaat maken. Ten tweede omdat je veel tijd en energie moet stoppen voordat het je iets gaat opleveren. Je zult geduld moeten hebben, want mensen vinden jouw blog niet vanaf dag 1. Vergeet ook niet dat een website geld kost: denk aan kosten voor hosting, templates voor de website en de domeinnaam. Daar betaal je jaarlijks al snel €100 euro voor. De eerste euro’s die je met je blog verdient kun je daarmee financieren.

Als je geen plezier hebt in het bloggen zul je het waarschijnlijk dan ook niet volhouden tot het moment dat je iets gaat verdienen als blogger. Maar wanneer je enthousiast bent over het bloggen en het delen van informatie kan ik je alleen maar aanmoedigen om het te doen. Je zult er geen spijt van hebben!

Lees ook: tips voor beginnende (reis-) bloggers

1. Affiliate marketing

Affiliate marketing betekent dat adverteerders (bedrijven en merken) hun partners – de affiliates/de bloggers – belonen wanneer deze zorgen voor meer webbezoekers en verkopen.

Voorbeeld: ik ben erg enthousiast over de SeaBand bandjes die zorgen dat ik niet snel misselijk word tijdens het reizen. Ik promoot deze bandjes vervolgens in een artikel over tips om misselijkheid op reis tegen te gaan. Wanneer mensen op de link van de bandjes klikken en deze daarna aanschaffen krijg ik daar een kleine commissie voor van de adverteerder, als bedankje.

Dit gaat vaak om kleine bedragen, maar wanneer je veel mensen helpt met jouw informatie kunnen die bedragen alsnog oplopen tot een leuk bedrag. Affiliate marketing is een passieve manier van inkomsten voor bloggers. Na het plaatsen van de links heb je er immers geen werk meer aan, maar kun je er jaren later nog steeds geld aan verdienen.

Hoe begin je met affiliate marketing?

Er zijn een aantal website die heel veel adverteerders bij elkaar bundelen. De meest bekende zijn:

1. TradeTracker

2. Daisycon

3. Tradedoubler

4. Affili.net

5. Awin (voorheen Zanox)

6. Linkpizza

Daarnaast heb je ook nog webshops en bedrijven die een individueel partnerprogramma op hebben gezet. De meest bekende is het partnerprogramma van Bol.com.

Tot slot is het handig om van een aantal merken of webshops die je regelmatig gebruikt – en dus wilt aanraden via jouw blog – uit te zoeken of zij een affiliate programma hebben. Soms hebben ze er zelf een, maar misschien zijn ze bij een van de bovenstaande affiliate websites aangesloten.

digital-nomad-vragen

2. Gesponsorde content / advertorial op de website

Het komt voor dat een bedrijf vraagt of je (extra) aandacht kunt besteden aan een bepaald onderwerp en hiervoor een artikel wilt schrijven. Een artikel dat wordt geschreven in samenwerking met een bedrijf of gesponsorde onderdelen bevat heet een advertorial. Soms bieden de bedrijven zelf een artikel aan dat je kunt plaatsen op je website. Ik zou je echter adviseren om een eigen, uniek artikel te schrijven. Niet alleen is het beter om eigen content te publiceren voor Google (dubbele content wordt gestraft), maar ook voor jouw lezers is het leuker als het verhaal een persoonlijke touch heeft.

Lees ook: bloggen – hoe krijg je meer bezoekers? 33 tips!

Wat vraag je dan eigenlijk voor zo’n advertorial? Een algemene regel in bloggersland is dat je als starttarief €50 euro rekent. Daarnaast tel je per 1000 unieke bezoekers €10 euro erbij. Dus stel je hebt 10.000 unieke bezoekers per maand die jouw website bezoeken dan zou je €150 euro kunnen vragen voor een advertorial. Er zijn echter meer dingen die meespelen. De niche bijvoorbeeld: hoe specifieker de doelgroep van de website, hoe interessanter het is voor de adverteerder. De kans dat mensen na het zien van de advertorial tot actie overgaan is namelijk groter dan bij een algemene doelgroep. Ook de kwaliteit van de website kan de prijs beïnvloeden. En wanneer de adverteerder hoge eisen heeft (zoals meerdere links of minimaal 10 foto’s) mag je ook best wat meer vragen.

Hoe start je met gesponsorde content?

Ga als startende blogger niet als een malle allemaal bedrijven mailen om samen te werken. Je hebt immers nog weinig bereik en loyale volgers te bieden. Vraag jezelf dus voordat je gaat pitchen af: wat heeft het bedrijf eraan om op mijn blog aandacht te krijgen? In de loop der tijd zul je merken dat steeds meer bedrijven jou weten te vinden, waardoor je al weet dat ze geïnteresseerd zijn om samen te werken. Het is dan handig om een mediakit op te stellen waarin je kort iets over jezelf en de blog vertelt, cijfers deelt en eventueel eerdere samenwerkingen benoemt.

Het is overigens wel zo netjes en eerlijk om in een artikel te vermelden dat het om een samenwerking gaat. Dit kan op verschillende manieren. Bij mij staat er onderaan een advertorial: “dit artikel is geschreven in samenwerking met …. De meningen en tips die ik in dit artikel deel zijn uiteraard van mijzelf. Meer informatie over samenwerkingen vind je hier.” Daarnaast vermeld ik soms in de intro dat een bepaald merk of bedrijf mij heeft gevraagd om meer over het onderwerp in het artikel te schrijven.

Terugblik-maart-2017

3. Gesponsorde content op social media

De meeste blogs hebben ook bijbehorende social media: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest worden vaak ingezet naast de website. En wie weet heb jij wel loyale volgers die alles volgen via Instagram of Facebook, maar bijna nooit op de website kijken. Jouw volgers op social media kunnen dus verschillen met die van de blog. Meestal combineer ik een advertorial op de website met promotie via social media, om zo veel mogelijk verschillende mensen te bereiken.

Voor gesponsorde content op social media hoef je overigens niet eens miljoenen volgers te hebben. Zo werkte ik onder meer samen met Travelbird en FLASKE Bottle voor campagnes op Instagram toen ik ongeveer 5500 volgers had. Interactie met jouw volgers en het type volgers dat jij weet te bereiken zijn minstens zo belangrijk.

Hoe kom je met bedrijven / merken in contact voor mogelijke samenwerkingen?

Je kunt natuurlijk zelf bedrijven en merken mailen om ze te vertellen over jouw ideeën voor potentiële samenwerkingen. Daarnaast bestaan er verschillende bedrijven die influencers en bedrijven/merken met elkaar in contact brengen om een mooie samenwerking op te zetten. Een paar websites waar je contact mee kan opnemen voor de mogelijkheden zijn Hulc, Influentials, The Influencers Movement en We Sell Stories.

Maandoverzicht-juli-Flaske

4. Organiseren van winacties

Lijkt veel op de gesponsorde content, maar dan is er nog een winactie aan de content gekoppeld om de interactie met bezoekers/volgers te vergroten. Meestal kun je voor artikelen met winacties hetzelfde bedrag vragen als voor de gesponsorde content. Je kunt echter ook vragen of het bedrijf het oké vindt als je gebruik maakt van affiliate links in het artikel.

5. Het plaatsen van banners op de website

Je kunt vanaf de eerste dag dat jouw website online staat al banners plaatsen, dus dit is een mogelijkheid voor alle bloggers. Veel mensen vinden echter dat banners een website druk en overzichtelijk maken en bovendien leiden de banners vaak af van de content. Probeer de banners dus wel een beetje over een pagina of website te verdelen als je ze plaatst. Ik heb zelf alleen banners aan de rechterkant geplaatst en heel af en toe in artikelen waar het onderwerp of de website van de adverteerder wordt genoemd.

Manieren om geld te verdienen via banners

1. Meld je aan voor Google Adsense. Je hoeft hier na het aanmelden bijna niet meer naar om te kijken. Google bepaalt namelijk wat jouw bezoeker te zien krijgt in de banner, op basis van zijn/haar interesses.

2. Campagnes voor affiliate marketing hebben vaak een aparte pagina met promotiemateriaal en banners. Dit heeft mijn voorkeur: op deze manier heb ik zelf nog steeds in de hand wat mensen te zien krijgen en bovendien verdien ik er op de lange termijn aan als mensen iets boeken of bestellen nadat ze op de banners hebben geklikt.

3. Het is ook mogelijk om een banner op een bepaalde plek op de website te plaatsen voor één specifiek bedrijf. Zij betalen dan een wekelijks, maandelijks of jaarlijks bedrag om hun banner op die plek te tonen. Hoe prominenter in beeld, hoe meer je kunt vragen.

Jessica-Wenen-hartje

6. Betaalde persreis

Dit komt zelden voor, maar wanneer je een zeer grote blog met aantrekkelijke cijfers hebt is het mogelijk om betaald te krijgen voor een persreis. Afhankelijk van wat er van je wordt verwacht (hoeveel publicaties, hoe vaak wordt er iets gedeeld op social media enzovoorts) en jouw bereik krijg je dan een “budget” per dag. Dit kan soms wel oplopen tot honderden euro’s per dag.

Persreis-Lesbos-zoover

7. E-books verkopen

Naarmate je langer met je blog bezig bent ga je je waarschijnlijk specialiseren. Er zijn bepaalde onderwerpen waar jij graag over schrijft en/of waardoor mensen regelmatig op jouw website komen. Je merkt dat mensen je vragen stellen via social media, via de reacties op de site of misschien zelfs via de mail. Als reisblogger kan dit een specifieke plek zijn, maar bijvoorbeeld ook de manier van reizen. Terugkerende onderwerpen bij mij zijn bijvoorbeeld soloreizen als vrouw, duurzaam reizen en reizen & werken met elkaar combineren als digital nomad. Heb jij veel kennis over een specifiek onderwerp? Dan kun je al die informatie bundelen in een e-book. Geef jouw lezers via de website een voorproefje wat ze in het boek kunnen verwachten. Payhip is een populaire manier om e-books te verkopen.

8. Organiseer een evenement of workshop

Een van de leukste manieren om informatie te delen met anderen is via een evenement of workshop. Zo bedachten Suzanne en ik in 2016 De Reislustige Freelancer. Wekelijks ontvingen we vragen over freelancen en reizen, en hoe je dat met elkaar kunt combineren. Het liefst wilde ik met iedereen afspreken en hen enthousiast maken over deze levensstijl, maar dat kost ontzettend veel tijd. “Waarom brengen we die mensen dan niet bij elkaar op één plek? Zo kunnen ze naar onze tips en adviezen luisteren én elkaar beter leren kennen.” En zo ontstond het idee van De Reislustige Freelancer.

Hoewel het begon als een eenmalig evenement keert het nu regelmatig terug, want we merken dat er nog steeds veel mensen interesse hebben. En wat een energie krijgen we iedere keer van zulke reislustige en ondernemende mensen, hartstikke leuk!

reislustige-freelancer-maart-2017
Reislustige-Freelancer-januari-2018

Online of fysiek evenement?

Houd bij het organiseren van een workshop of evenement rekening met eventuele kosten zoals eten en drinken, het huren van een locatie en het samenstellen van goodiebags. Wil je de kosten laag houden? Het houden van een online evenement – een webinar – is dan een goed alternatief. MKB Webinar heeft ons zeer goed geholpen bij het organiseren van een webinar dat wij voor De Reislustige Freelancer hielden! Daarnaast is een online webinar erg handig als je mensen van over de hele wereld wilt aanspreken. Ze hoeven namelijk niet fysiek naar de locatie te komen, maar kunnen lekker via de computer alles volgen.

9. Word spreker over een specifiek onderwerp

Je hoeft natuurlijk niet zelf iets te organiseren als je over een specifiek onderwerp wilt vertellen. Je kunt ook aansluiten bij een evenement van een ander en daar jouw verhaal doen. Het is een goed idee om zelf een idee te pitchen bij evenementen die aansluiten bij het onderwerp waar jij over wilt vertellen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Daarnaast zijn er regelmatig universiteiten en colleges die gastsprekers willen ontvangen. Hier krijg je meestal niet voor betaald (hooguit reiskosten), maar het is wel een goede manier om te oefenen met het geven van lezingen en het staat goed op je portfolio.

10. Gebruik je blog als portfolio voor freelance werk

Zoals ik al in mijn intro vertelde heb ik veel van mijn freelance werk te danken aan Corners of the World. Allereerst omdat potentiële opdrachtgevers mij vinden via mijn blog, maar ook via de netwerkevenementen waar ik dankzij mijn blog naartoe ga. Als ik Corners of the World niet had, had ik waarschijnlijk geen Instagramaccount. En had Backpacker Magazine dus nooit mijn foto’s gevonden en gepubliceerd.

En zonder mijn blog was ik waarschijnlijk niet in contact gekomen met reisorganisaties zoals Djoser en Better Places; een reisorganisatie met een focus op duurzaamheid en unieke reizen op maat én een van mijn leukste opdrachtgevers. Zonder mijn blog had ik als beginnende freelancer veel minder voorbeelden gehad van wat ik kan betekenen voor bedrijven. Zoals het maken van video’s tijdens evenementen en het schrijven van teksten in alle soorten en maten. En dit zijn slechts een paar voorbeelden!

Wadi-Rum-Jordanië

Lees ook: werken als digital nomad – wat kun je doen om geld te verdienen?

Zoals je kunt zien zijn er heel veel manieren om geld te verdienen als blogger. En een van de beste tips die ik bloggers kan geven (als blogger en als zelfstandig ondernemer): spreid je kansen. Je hoeft je niet op één ding te focussen. Je mag best meerdere manieren inzetten om als blogger geld te verdienen. Zolang het bij jou en jouw blog past zou ik het zeker een kans geven! Weet jij nog andere leuke manieren om als blogger geld te verdienen? Deel het hieronder in een reactie, ik ben benieuwd!

In dit artikel vind je affiliatelinks. Meer informatie over affiliate vind je hier.

Reacties via Facebook account

comments